E-mail marketing v praxi

Množstvo firiem na Slovensku si stále myslí, že email marketing je zastaraný marketingový kanál a že firmy nepotrebujú email marketérov a email špecialistov. Opak je však pravdou. Email marketing v Európe aj vo svete zažíva bum. Trend postupne prichádza aj na Slovensko.


Firmy stále častejšie hľadajú email marketérov a email špecialistov, pretože si uvedomujú, že:

  • Email marketing patrí k najlacnejším marketingovým kanálom (napríklad v porovnaní s PPC či Social Media).
  • Email marketing dokáže veľmi lacno priniesť zákazníka opakovane na web a motivovať ho k opakovanému nákupu produktov, či služieb.

Ja napríklad odoberám newsletter od firiem Zoot, Martinus, Tchibo a vďaka email marketingu u týchto značiek nakupujem niekoľko krát ročne.  


Kto je email marketér a čo robí?

Email marketér (email pracovník, email marketingový špecialista) je digitálny marketér a marketingový špecialista, ktorý sa stará o:

  • vytváranie email newsletterov
  • rozosielanie newsletterov
  • sledovanie doručiteľnosti emailov (OTR)
  • sledovanie preklikov (CTR)
  • sledovanie miery spamu (Spam rate)
  • sledovanie miery bounce rate

Email marketér (špecialista) by mal taktiež používať kľúčové email marketingové nástroje ako Postmaster tools, MxToolbox.

Postmasterpng


Kde som nadobudol skúsenosti s globálnym email marketingom?

Pôsobil som na pozícií Head of Emailing - Email marketingový manažér. Riadil som email marketingové oddelenie pre medzinárodnú firmu pôsobiacu vo viac ako 30 krajinách.


Pre koho je e-mail marketing vhodný?

Email marketing je v dnešnej dobe vhodný takmer pre každý druh biznisu. Od osobných značiek, cez živnostníkov (právnici, lektori, špecialisti, ...), eshopy až po veľké firmy. Poznám množstvo osobných značiek slávnych umelcov a politikov s desiatkami tisíc pravidelných odberateľov, ktorí vďaka email marketingu zarábajú tisícky eur.


Kedy firma potrebuje riešiť e-mail marketing?

Ak firma predáva produkty, alebo ponúka služby email marketing patrí k najvhodnejším marketingovým kanálom na trhu. Šetrí náklady na Google Ads reklamu a reklamu na sociálnych sieťach.


Interný email marketér vs. outsourcing emial marketingu?

Pri menších firmách odporúčam email marketing outsourcovať na externých freelancerov, alebo marketingové agentúry. Pri väčších firmách s väčšou databázou odberateľov odporúčam zriadiť email marketingové oddelenie. Ak potrebujete s email marketingom pomôcť môžete mi kedykoľvek napísať – rád poradím.


Je potrebná stratégia pre email marketing? 

Áno samozrejme, bez kvalitnej email marketingovej stratégie to nejde.


Aký je najpoužívanejší nástroj pre email marketing?

Ak je databáza malá odporúčam používať napr. https://mailchimp.com/ 


Ako získavať kontakty pre email marketing?

Organicky (napr. môžete ponúknuť odber newslettera na hompage, alebo výmenou za knowhow – napr. e-book, otvorenie odborného článku, zľavu na produkt, alebo službu a i.). Kontakty nikdy nenakupujte! Rád vám poradím, ako získať kvalitné email kontakty.


Ako dlho trvá kým zákazník nakúpi z emailu?

Tak ako na sociálnych sieťach aj cez email marketing musí email marketér (firma, značka) vytvoriť so zákazníkmi najskôr vzťah.


Z moje praxe: Z mojich skúsenosti platí, že zákazník zväčša nakúpi tovar, alebo službu až po 4 až 5 interakciách. Výhodou email marketingu je že zákazník často aj po nákupe zostáva verný firme (značke) a emaily otvára.


Kedy je najlepší čas pre posielanie newslettera?

Optimálna frekvencia rozosielania email marketingu je aspoň 1x za týždeň.


Z mojej praxe: Osvedčila sa mi pravidelná frekvencia newsletterov (posielanie v rovnaký deň aj čas).


Čo by mal obsahovať email newsletter?

Je nevyhnutné aby email marketingové newslettere neboli orientované iba na predaj.


Z mojej praxe: Ako email marketingovému špecialistovi sa mi osvedčilo kombinovať náučný (vzdelávací), zábavný aj predajný obsah. Dôležité je prinášať odberateľom hodnotu.


Čo je dôležité dodržať pri email marketingu, aby email neskončil v SPAME?

  • Pýtať si povolenie od odberateľov
  • Nenakupovať kontakty
  • Pridávať alternatívny text na obrázky
  • Voliť vhodný pomer obrázok vs. text
  • Voliť vhodný počet linkov a go to action
  • Dať pozor na zakázané slová (slová s „predajnosťou“, naliehaním na užívateľa, nevhodné čísla, ...)


Z mojej praxe: Pri email marketingu sa mi osvedčila aj personalizácia užívateľov, používanie otázok, používanie vhodného počtu bezpečných emotikonov.


Kedy email končí v SPAME?

O padaní emailov do spamu som napísal celý článok TU. 


Aké sú povinne náležitosti firemného emailu?

Možnosť odhlásiť sa / zrušiť odber („unsubscribe“ link), poštová adresa sídla firmy, identita odosielateľa, a iné. Celý článok TU.


Potrebujete pomôcť s emial marketingom? Potrebujete email marketéra? Zaujíma vás cena za email marketing, alebo koľko stojí správa email marketingu?

Napíšte mi kedykoľvek TU.