Marketing pre športovcov a športové kluby

Keď som v roku 2015 absolvoval môj niekoľkomesačný road trip po USA zúčastnil som sa v Amerike aj niekoľkých športových zápasov. Zaujímavou skúsenosťou bol pre mňa bejzbal – hra možno pre Slovákov nudná, no v Amerike zažíva neuveriteľný úspech. Z hráčov sú doslova celebrity, ktoré majú natočené krátke „promo videá“, vysielajúce sa počas zápasov.

sportovy-marketing-marketerjpg

Druhým zaujímavým príkladom je Super Bowl, udalosť roka, kde cena za 30-sekundovú televíznu reklamu v roku 2020 na TV Fox bola 5,6 milióna dolárov. (Pre porovnanie minulý rok stála táto reklama „iba“ 5,2 milióna dolárov a jej najnižšia cena v minulosti bola 37 500 dolárov). Toto číslo však nie je konečné. Ďalším nákladom firiem je samotná produkcia reklamy (honorár pre reklamnú agentúru, herecké stváranie, strih, hudba, ...). Suma 5,6 milióna dolárov za krátky reklamný spot sa môže zdať uletená, pravdou však je, že firmy vedú boj o to, kto môže počas Super Bowl inzerovať.

sportovy-konzultant-manazerjpg


Čo to znamená?

Američania pochopili, že ľudí zaujíma, nie len samotná hra, ale aj celé zákulisie športovcov. Sú to hviezdy, ktoré obdivujú a na ktoré by sa chceli podobať. Zaujíma ich, na akom aute jazdia, čo si obliekajú, čo práve robia, keď nešportujú.

 

Športový marketing je trend.

Športový marketing na Slovensku je ešte neprebádaná oblasť, a venuje sa mu tu iba málo marketingových pracovníkov a reklamných agentúr. Čo je škoda, lebo práve správna propagácia a komunikácia športovcov a klubov zabezpečí väčší prísun ľudí na zápasy, či väčšiu dôveru v klub.

 

Ako som sa dostal k športovému marketingu?

Osobne som sa venoval tvorbe marketingovej stratégie a marketingovej komunikácie pre významný tenisový klub. Tam som pochopil nie len úskalia (ako nedostatok financií na propagáciu, nedostatok informácií a vedomostí o možnostiach propagácie a marketingu), ale aj príležitosti (záujem rôznych segmentov o šport a dianie v klube – deti, dorast, aktívni aj rekreační hráči, záujem komerčných podnikateľov využívať okolité priestory na reštauračné a kaviarenské zariadenia – možnosť prilákať viacej ľudí) a pod.


Čo to prinieslo?

Nastavením aktívnej komunikácie so zainteresovanými stranami zvýšil športový klub záujem o dianie a podujatia. Vzrástla návštevnosť a zainteresovať záujmových skupín. Aktuálne sa venujem aktívnej propagácií a marketingovej komunikácií športovcov a športových klubov aj z iných oblastí. Teším sa na každú novú príležitosť, pomôcť športovcovi, či klubu.